میراث ملی ناملموس قنبرخوانی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد

مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: آیین قنبرخوانی که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، در موزه بزرگ خراسان اجرا شد.

به گزارش میراث‌آریا، علی صفرنژاد امروز دوشنبه چهارم فرودین ماه ۱۴۰۴ گفت: قنبرخوانی یکی از مهم‌ترین آیین‌های خراسان رضوی است که بیش از ۲۰۰ سال است که همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه در ایام شهادت حضرت علی (ع)، در شهرستان کاشمر برگزار می‌شود.

مدیر موزه بزرگ خراسان ادامه داد: مراسم قنبرخوانی علاوه بر این‌که یک رویداد مذهبی و فرهنگی، تجلی عشق و ارادت مردم کاشمر به اهل‌بیت(ع) است، به نوعی تجلی هنر موسیقی و نمایش در خدمت ارزش‌های دینی به شمار می‌آید و هرساله با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، قنبر یک فرد ایرانی بوده که در حبشه زندگی می‌کرده و در جنگ‌های میان ساسانیان و اعراب در سن ۲۴ یا ۲۵ سال اسیر می‌شود.

صفرنژاد افزود: قنبر پس از اینکه اسیر می‌شود با وجود اینکه در شرایط سختی قرار داشت، تلاش می‌کرد تا به عنوان غلام در بازار برده فروشان فروخته نشود. در نهایت با شخصی آشنا می‌شود که در اوایمان و صداقت موج میزد، این فرد کسی نبود جز مولای متقیان حضرت علی(ع) که قنبر را خریداری کرده و نام او را نیز انتخاب کرد.

مدیر موزه بزرگ خراسان تصریح کرد: حضرت علی(ع) پس از اینکه قنبر را آزاد می‌کنند، ابتدا از وی می‌خواهند که مسلمان شود، اما قنبر به شرطی خواسته‌ایشان را می‌پذیرد که پس از مسلمان شدن، اجازه دهند غلام‌شان شود که با قبول حضرت از آن زمان به بعد قنبر مرید حضرت علی(ع) می‌شود و به مدت ۳۰ سال و در تمامی مکان‌ها و بسیاری از جنگ‌ها مانند جنگ صفین بعنوان پرچم‌دار سپاه حضرت علی (ع) را همراهی می‌کند.

او در ادامه گفت: پس از رسیدن خبر شهادت حضرت علی(ع) که توسط ابن ملجم، به قنبر داده می‌شود، قنبر به سرعت به خانه آن حضرت می‌رود و پس از رسیدن به درب خانه حضرت، خشت‌هایی که در اطراف بود را برمی‌دارد و با نواختن اشعار و مرثیه به سر خود می‌زند و آن‌قدر با شور و شوق مرثیه‌سرایی می‌کند که از هوش می‌رود.

صفرنژاد گفت: قنبر بعد از شهادت حضرت علی(ع) ودر زمان امامت امام حسن(ع) به زندان می‌افتد و پس از شهادت امام حسین (ع) آزاد شده وبه خدمت امام سجاد (ع)می‌رسد، براساس آنچه در تاریخ آمده حجاج حاکم خونریز اموی قنبر را به نزد خود فراخواند و به او گفت اگر به حضرت علی(ع) و دیگر ائمه ناسزا بگوید، او را خواهد بخشید، اما قنبر با شجاعت شعری در مدح و ثنای حضرت علی(ع) خواند و در نتیجه او را گردن زدند.

مدیر موزه بزرگ خراسان اظهار کرد: محل دفن قنبر هنوز ناشناخته مانده و سندی در این زمینه وجود ندارد اما پس از شهادت قنبر، ایرانیان از آواها و مرثیه‌های او استفاده کردند و با ادغام آن‌ها با موسیقی و آوازهای ایرانی، نمایشی مذهبی به نام قنبر خوانی را شکل دادند.

او گفت: این مراسم به دلیل غنای مذهبی و تاریخی‌اش، در چهارم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ به شماره ۸۲۸ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

صفرنژاد بیان کرد: قنبرخوانی به نوعی مصیبت‌خوانی در رثای، ‌امیرالمؤمنین(ع) است و قدمت آن به دوران رواج تشیع در ایران برمی‌گردد.

مدیر موزه بزرگ خراسان درباره نحوه این عزاداری اظهار کرد: عزاداران در قالب چند دسته بزرگ عزاداری از محل حسینیه حیدری کاشمر حرکت کرده و به سمت مسجد جامع رهسپار می‌شوند. در اینجا، نمازگزاران حاضر در مسجد فضا را برای هیئت حیدری باز می‌کنند و پس از ورود آن‌ها به مسجد، مراسم را در اختیار مداحان و عزاداران هیئت حیدری قرار می‌دهند.

او افزود: در آغاز، راویان این آیین شامل مرشدان و پرده‌خوانان بودند و به مرور زمان، هنرمندان و تعزیه‌خوانان نیز در حفظ و تداوم این آئین نقش مؤثری ایفا کردندمراسم قنبر خوانی علاوه بر اینکه یک رویداد مذهبی و فرهنگی، تجلی عشق و ارادت مردم کاشمر به اهل‌بیت(ع) است، به نوعی تجلی هنر موسیقی و نمایش در خدمت ارزش‌های دینی به شمار می‌آید و هرساله با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود.

صفرنژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال جاری ازسوی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوعی تقسیم وظایف در معرفی آیین‌های میراثی بر عهده موزه‌ها و اماکن تاریخی انجام شده بود و وظیفه موزه بزرگ خراسان معرفی آیین قنبرخوانی بود لذا این مراسم امسال برای نخستین بار در موزه بزرگ منطقه‌ای خراسان در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد.

موزه بزرگ خراسان در بوستان کوهسنگی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1404010400820
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha